Avtor tega prispevka je Posavski obzornik. Vabljeni k branju Posavski obzornik »
Ko je v letu 2022 jazz orkester Big band Krško dopolnil 44 zrelih let, je Aleš Suša, ki je polnih 30 let vihtel dirigentsko palico, le-to obesil na klin. A brez skrbi, Suša in njegovi kolegi, z njimi rastoči podmladek in nasledniki, nas bodo, upajmo, razveseljevali najmanj še toliko let.
Aleš Suša je začel pri godbi na pihala igrati leta 1985, ko je štel 13 let, pet let kasneje pa se je priključil big bandu, ki ga je leta 1978 kot sekcijo za igranje zabavne glasbe pri godbi formiral prof. Drago Gradišek. Leta 1991, ko je po zaključeni srednji tehnični šoli v Krškem opravil sprejemne izpite in se vpisal na srednjo glasbeno šolo v Ljubljani, se je že spogledoval z jazzom, zato je ob klasičnem saksofonu obiskoval tudi smer jazz saksofon, kar je tudi dokončno zakoličilo njegovo kasnejšo poklicno glasbeno pot. Po zaključeni srednji glasbeni šoli je opravil še šestletni študij na graški jazzovski akademiji in pridobil naziv magister umetnosti. Od leta 2002 dalje je zaposlen v Big bandu RTV Slovenija.
Odraščanje ob jazzu
Kot se spominja Suša, je bil jazz v obdobju njegovega odraščanja pojmovan še dokaj široko, saj še zdaleč ni bil dostopen kot danes: »K sreči sem takrat v pihalnem orkestru imel glavno družbo mojega otroštva, s katerimi sem delil svoje navdušenje nad to glasbeno zvrstjo: Robija Pirca, Jerneja in Metoda Vodeba, Toneta Troho in Marjana Starca, s katerimi sem poslušal domače skupine, predvsem zasedbo Greentown Jazz Band, ki so igrali tradicionalni jazz – dixieland in swing, pa Kva te briga, vlekli smo na ušesa oddajo na Radiu Slovenija V soju žarometov z Branetom Rončelom. Spominjam se, da sva z Robijem (Pirc, op. p.) poslušala vse oddaje, ki so bile na TV Slovenija in od prvega do zadnjega poznala vse člane Big Banda RTV, ki je imel name res velik vpliv. Tovrstni orkestri, ki so bili pri nas tedaj še maloštevilni, so imeli res prave ’fane’, danes pa teh, ko so ne le jazz, temveč vse zvrsti glasbe na internetu dosegljive zgolj z enim klikom, v takšnem pomenu pravzaprav ni več.«
Med šolanjem v Ljubljani je Aleš pridobil in vzpostavil kontakte s člani, ki so igrali v big bandu in akademskem plesnem orkestru, kar mu je omogočilo, da je v Krško prinesel nove aranžmaje, na podlagi katerih je krški big band, ki je do takrat deloval bolj kot ne priložnostno, začel z rednejšim delom. Drago Gradišek, ki je do tedaj predvsem sam delal priredbe skladb za 20-članski sestav, je postopoma začel, leta 1994 pa dokončno predal vajeti vodenja orkestra Suši. »Začeli smo širše in redno delovati,« pripoveduje Aleš, »povabili smo glasbenike iz vsega Posavja, saj smo bili do tedaj omejeni samo na Krško, k nam na vaje pa so se vozili tudi glasbeniki iz različnih krajev po Sloveniji, ki so danes profesionalni in uveljavljeni instrumentalisti na glasbeni sceni. Ko se ozrem nazaj, lahko brez lažne skromnosti pohvalim naše tedanje delo, saj smo zelo hitro napredovali, glas o nas pa se je razširil ne le po Sloveniji, temveč tudi izven meja. Kakovost igranja in repertoar sta bila predvsem zasluga naše ritem sekcije, ki jo je tedaj sestavljala odlična mlada zasedba, danes so vsi profesionalni glasbeniki: Matej Hotko na basu, Janez Gabrič na bobnih, Rok Lopatič na klavirju in Lovro Ravbar na saksofonu. Dejansko so nas ritem sekcija in solisti tedaj determinirali za prihodnost in postavili standard, ki ga kasneje tudi nismo več dosegali.« Piko na i še kakovostnejšem jazz izvedbenem programu so dodale tudi vokalistke, ki so jih povabili, najprej Leticia Yebuah, Aleksandra Barič in Petra Uršič, kasneje še Tadeja Molan, občasno tudi Tjaša Fabjančič, Anja Kramar in še nekaj drugih pevk, občasno tudi pevcev.
Leta 2007 so posneli zgoščenko Crossroads, leta 2012 pa je Big band Krško kot prvi orkester na svetu posnel aranžmaje skupine Depeche Mode, kar ga je zavihtelo med vidnejše evropske neprofesionalne big band zasedbe. Navedeni uspeh se je rezultiral tudi skozi nastop na jazz festivalu v švicarskem Montreuxu, ki je big bandu odprl pot ne le na domače, temveč tuje odre. Večkrat so igrali v Avstriji in na Madžarskem, v zadnjih letih pa zaradi bližine predvsem na Hrvaškem in po Sloveniji, saj, kot pravi Aleš, je večje število nastopov pogojeno tako s časom kot s sredstvi. Leta 2018 so 40-letnico delovanja obeležili z izdajo albuma avtorske glasbe Big band Krško KK 40.
Svež veter v jadra z gostujočimi dirigenti
Danes krški jazz orkester sestavlja 18 članov, od prvotnega sestava igrajo še štirje: »Veliko nam pomeni, da nas je še vedno nekaj istih; navadili smo se na to, da se vsako sredo skozi celo leto srečujemo na vajah. Da smo sposobni še vedno slediti današnjemu muziciranju, novim partituram, tudi to je dosežek,« pravi Aleš. Sicer je v KD Big band Krško vključenih prek 40 članov, od tega se jim nekaj glasbenikov, predvsem gre za med 10 in 15 profesionalnih glasbenikov, ki živijo drugje, pridruži praviloma enkrat na leto na večjem koncertu. Z veliko, 18-člansko zasedbo na leto izvedejo do osem nastopov, medtem ko z malo ‘combo’ zasedbo, kot ji pravijo, redno izvajajo mesečne nastope v njihovem Studiu 44 na Cesti krških žrtev 44 v starem mestnem jedru Krškega. Ob izteku minulega leta je Suša po treh desetletjih odložil dirigentsko palico, saj pravi, da ne more več orkestru nuditi ‘presežka’, kot si ga ta po kakovosti nedvomno zasluži: »Tudi sam rabim nekaj ustvarjalne pavze, saj čutim, da nimam več ne potrebne energije ne idej. Prepričan sem, da je za vse dobro, tako zame, ki se bom lahko zgolj predajal uživanju ob igranju, kot za zasedbo. Rešitev vidim v obliki gostujočih dirigentov, ki bodo z različnimi pristopi dela z orkestrom prispevali k svežini in atraktivnim programom, s katerimi si bomo odprli pot še na druga koncertna prizorišča. Ob tem si želim tudi, da se nam pridružijo novi mladi instrumentalisti in instrumentalistke, ki bodo prispevali k pomladitvi orkestra in popularizaciji, saj se kot orkester staramo.«
Bojana Mavsar, foto: Boštjan Colarič
(prispevek je bil objavljen v tiskani izdaji časopisa Posavski obzornik 5. januarja)
#povezujemoposavje
Aleš Suša je uradno dirigentske paličice odložil 10. decembra na letnem koncertu v krškem kulturnem domu.
Snemanje video
Video produkcija Partitura zagotavlja profesionalno video snemanje vaše prireditve, koncerta, poroke, dogodka, promocije, otvoritve, reklame, prispevka, novinarske konference, videospota...
Brezplačno vam pripravijo najugodnejše ponudbe, posebej za vaše povpraševanje.
Obiščite Video produkcija Partitura in si zagotovite kakovosten video in avdio posnetek vašega dogodka s preprostim klicem na 070 60 70 70 ali izpolnite obrazec za brezplačno naročilo ponudbe na https://video.partitura.si.